کاربرد مستربچ در صنایع مختلف

مستربچ به دلیل ویژگی های منصحر به فردی که دارد در صنایع مختلف به کار می رود. بنابراین مستربچ یکی از کاربردی ترین مواد پلیمری در صنایع مختلف به حساب می آید. با استفاده از مستربچ می توان به محصولات پلیمری رنگ و خاصیت های منحصر به فردی را انتقال داد. جالب است بدانید که با استفاده از مستربچ های رنگی دیگری نیازی به پرداخت هزینه های سنگین بابت پیگمنت ها نخواهید داشت. چرا که قیمت خرید مستربچ های رنگی بسیار مقرون به صرفه تر از پیگمنت نیز می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاربرد مستربچ ها در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مستربچ در چه صنایعی کاربرد دارد؟

از مستربچ در صنایع مختلف برای افزایش پیگمنت و انتقال خاصیت های دیگر به مواد پلیمری استفاده می شود. غلظت رنگ مستربچ های رنگی بسیار بالا است و همین مسئله باعث می شودکه کیفیت رنگ محصولات تولید شده با این مواد بسیار بالا باشد. از مزایای استفاده از مستربچ می توان به سازگاری بالای آن با انواع مواد پلیمری اشاره کرد. یکی از کاربرد های اصلی مستربچ استفاده از آن در صنعت پلاستیک نیز می باشد. در صنعت پلاستیک از مستربچ  به عنوان یک ماده افزودنی یا ماده رنگ زایی استفاده می شود.

صنعت نساجی: یکی از دیگر صنایعی که از مستربچ برای تولید محصولات خود استفاده می کند صنعت نساجی نیز می باشد. در صنعت نساجی برای افزودن رنگ به فیبرها از مستربچ رنگی استفاده می شود. فیبر های مصنوعی مانند: پلی استرو نایلون با استفاده از مستربچ به رنگ های مختلفی در خواهند آمد. در صنعت ناسجی از فیبر های مصنوعی برای تولید پارچه های رنگی استفاده می شود. بیقشتر محصولات رنگی و تزئینی در صنعت نساجی از جمله: پوشاک، فرش و .. با استفاده از مستربچ با کیفیت رنگی بالایی تولید شده اند.جالب است بدانید که استفاده از مستربچ در صنعت نساجی مزایایی به همراه دارد. برای مثال در صنعت نساجی می توان برای اصلاح خواص فیبر ها از مستربچ استفاده کرد. فیبر ها با اصلاح خواص از ویژگی های منحصر به فردی از جمله: مقاومت در برابر اشعه های مضر نور خورشید، افزایش مقاومت در برابر آب (ضد آب)، افزایش مقاومت در برابر حرارت نیز اشاره کرد.

صنعت کاغذ: برای اضافه کردن رنگ به کاغذ می توان از مستربچ رنگی استفاده کرد. همچنین برای افزایش خواص کاغذ مثل افزایش مقاومت کاغذ در برابر اشعه uv از مستربچ های افزودنی استفاده می شود. برخی از کاغذ های خاص که مناسب برای تولید کاغذ های تزئینی هستند با استفاده از مستربچ ها تولید می شوند. سایر کاغذ های خاص عبارتند از: کاغذ های ضد آب و مقاوم در برابر حرارت که با استفاده از مستربچ های افزودنی تولید می شوند.

صنعت مواد غذایی: در صنعت مواد غذایی برای تولید بسته بندی های مختلف مواد غذایی از مستربچ استفاده می شود. مستربچ رنگی به تولید کنندگان در صنعت مواد غذایی برای تولید بسته بندی در رنگ های مختلف کمک بسیاری کرده است. با توجه به کاربرد متنوع محصولات غذایی برای افزایش کیفیت آن ها از مستربچ افزودنی استفاده می شود. جالب است بدانید که بیشتر رنگ های غذا با استفاده از مستربچ رنگی تولید می شوند. برخی از ظرف های مناسب غذا  مخصوص نگهداری مواد غذایی در طولانی مدت هستند بنابراین برای تولید آن ها در صنعت مواد غذایی از مستربچ افزودنی استفاده می شود.

صنعت پزشکی: برای تولید بسیاری از تجهیزات پزشکی از مستربچ استفاده می شود. تجهیزات تزریقی و محصولات پلاستیکی مورد نیاز در صنعت طب با استفاده از مستربچ ها تولید می شوند. وسایل پزشکی از جمله: لوله های تزریق، ابزار های جراحی، سرنگ ها  با استفاده از مستربچ رنگی به در طیف رنگی گسترده ای تولید می شوند.

 

ویژگی های استفاده از مستربچ

یکی از دلایلی که مستربچ طرفدارن بسیاری پیدا کرده است کاربرد و ویژگی های فوق العاده آن می باشد. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از مستربچ در صنایع مختلف کاهش چشمگیر هزینه های تولید نیز می باشد. از دلایل کاهش هزینه های تولید با استفاده از مستربچ می توان به کاهش نیروی کار و عدم نیاز به مخلوط کردن پودرهای مختلف اشاره کرد. سایر مزایای استفاده از مستربچ عبارتند از:

  •  مخلوط شدن عالی رنگ در مواد پلیمری و غلظت بالا
  • افزایش شفافیت و کیفیت رنگ محصول و از بین بردن کدری
  • کاهش هزینه های پاکسازی محیط خطوط تولید به دلیل عدم پخش پودر در هوا
  • سازگاری بالای مستربچ با انواع مواد پلیمری که باعث افزایش خواص می شود.
  • عدم پخش پیگمنت در هوا که به بهبود وضعیت سلامتی خطوط تولید کمک بسیاری می کند.

 

تولید قطعات پزشکی با خواص ویژه

همانطور که گفته شد از مستربچ ها برای تولید برخی از تجهیزات جراحی استفاده می شود. تجهیزات جراحی نیز باید دارای خواص ویژه ای باشند به همین ترتیب در تولید تجهیزات پلاستیکی جراحی لازم است که از مستربچ افزودنی استفاده شود. خاصیت هایی از جمله افزایش مقاومت قطعات در برابر ضد عفونی کردن و مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار با استفاده از مستربچ افزودنی به قطعات پلیمری اضافه خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *