معرفی کاربرد کامپاند پلی استایرن و خواص آن

 کامپاند پلی استایرن یکی از افزودنی های مناسب برای فرایند تولید محصولات پلیمری به حساب می آید. به دلیل افزایش سرعت تولید محصولات پلیمری از کامپاند پلی استایرن بسیار بیشتر استفاده می شود. یکی از دیگر مزایای استفاده از این کامپاند صرفه جویی در میزان مصرف مواد اولیه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خواص و کاربرد های کامپاند پلی استایرن در  ادامه این مطلب همراه ما باشید.

کامپاند پلی استایرن چیست؟

برای تولید این ماده افزودنی از ترکیب چندین ماده استفاده شده است تا بتوانند یک ماده با خواص مکانیکی و فیزیکی تولید کنند. بیشترین هدف استفاده از این ماده تولید محصولات پلیمری با کیفیت و مقاومت بالا در برابر ضربه می باشد. کامپاند پلی استایرن به سه دسته بندی پلی استایرن معمولی، پلی استایرن مقاوم، پلی استایرن انبساطی تقسیم می شود که در ادامه به طور دقیق تر آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ویژگی های استفاده از پلی استایرن

ساختار این ماده شباهت بسیاری به هیدروکربن طویل زنجیر دارد و با کمی حرارت می توان آن را به شکل های مختلفی حالت داد. این خاصیت باعث شده است تا در صنایع مختلفی مانند تولید قطعات پلاستیکی، اسباب‌بازی‌ها و لوازم خانگی کاربرد داشته باشد.پلی‌استایرن به آب و رطوبت حساس نیست و این ویژگی باعث می‌شود که در محیط‌های مرطوب و برای محصولاتی که در معرض آب قرار دارند، مانند ظروف یک‌بار مصرف، به کار رود. یکی از دیگر مزایای این کامپاند مقاومت شیمیایی بالای آن است. به همین ترتیب به دلیل مقاومت بالا در برابر اسید، باز و الکل ها از آن در تولید محصولات صنعتی نیز استفاده می شود.

 

ویژگی های کامپاند پلی استایرن

پلی استایرن معمولی و کاربرد های آن

پلی استایرن معمولی یکی از انواع کامپاند به حساب می آید که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. از ویژگی های این کامپاند می توان به خواص فیزیکی و کابردی بودن در صنایع مختلف اشاره کرد. یکی از دلایل هزینه تولید پایین این کامپاند قالب گیری راحت آن در فرایند تولید محصولات پلیمری نیز می باشد. از دیگر ویژگی های پلی استایرن معمولی می توان به عدم شکنندگی، وزن سبک و عایق التریکی  بودن این کامپاند اشاره کرد. این پلیمر در برابر رطوبت و آب مقاوم است و همین ویژگی، آن را در بسته‌بندی و ظروف یک‌بار مصرف کاربردی می‌کند.پلی‌استایرن معمولی یک عایق الکتریکی خوب است و در برخی کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی استفاده می‌شود. کاربرد های پلی استایرن معمولی عبارتند از:

لوازم خانگی: در برخی از قطعات داخلی لوازم خانگی به کار می‌رود.

صنعت تبلیغات و نمایشگاه‌ها: برای تولید قطعات تبلیغاتی، تابلوهای نمایشگاهی و بسته‌بندی‌های تبلیغاتی نیز استفاده می‌شود.

ظروف یک‌بار مصرف: بسیاری از ظروف و بسته‌بندی‌های یک‌بار مصرف مانند لیوان‌ها، بشقاب‌ها و ظروف غذا از پلی‌استایرن معمولی ساخته می‌شوند.

بسته‌بندی: پلی‌استایرن معمولی به دلیل شفافیت و قابلیت شکل‌پذیری بالا، در بسته‌بندی مواد غذایی، لوازم الکترونیکی و محصولات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته: پلی استایرن معمولی به دلیل مقاومت پایین در برابر ضربه، در برخی کاربردها نیاز به تقویت یا استفاده از مواد دیگر دارد. همچنین در دماهای بالا نرم می‌شود و تغییر شکل می‌دهد. پلی‌استایرن معمولی زیست‌تجزیه‌پذیر نیست و بازیافت آن نیز چالش‌برانگیز است، که ممکن است مشکلات زیست‌محیطی ایجاد کند. اما با وجود تمامی این معایب به دلیل کاربردی بودن در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی پلی استایرن مقاوم و ویژگی های آن

برای تولید این کامپاند از لاستیک (پلی بوتادین) استفاده شده است. با استفاده از پلی بودتادین در ساختار پلی استایرن استحکام و مقاومت این افزودنی تا حد بسیاری افزایش پیدا خواهد کرد. دلیل کاربرد گسترده این افزودنی مقاومت بالای آن در برابر ضربه نیز می باشد. از ویژگی های آن می توان به مقاوم بالا در برابر ضربات و خمش‌های ناگهانی اشاره کرد. در مقایسه با پلی‌استایرن معمولی، پلی‌استایرن مقاوم شفافیت کمتری دارد و به رنگ سفید یا مات دیده می‌شود.برخلاف پلی‌استایرن معمولی که شکننده است، این نوع پلی‌استایرن دارای انعطاف‌پذیری بیشتری است و در برابر ترک خوردن مقاومت بهتری نشان می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با کاربرد های پلی استایرن مقاوم به لیست زیر توجه کنید.

لوازم خانگی: قطعات داخلی یخچال‌ها، تلویزیون‌ها و سایر لوازم خانگی از پلی‌استایرن مقاوم ساخته می‌شوند.

اسباب‌بازی‌ها: بسیاری از اسباب‌بازی‌های پلاستیکی که به مقاومت در برابر ضربه نیاز دارند، از HIPS ساخته می‌شوند.

ظروف غذا و لیوان‌ها: در تولید ظروف یک‌بار مصرفی که نیاز به مقاومت به ضربه دارند، مانند لیوان‌های قابل بازیافت، از این پلیمر استفاده می‌شود.

قطعات خودرویی: در صنعت خودروسازی برای ساخت قطعاتی که نیاز به مقاومت در برابر ضربه دارند مانند قسمت‌های داخلی خودرو به کار می‌رود.

بسته‌بندی: این ماده به دلیل مقاومت به ضربه و انعطاف‌پذیری در تولید بسته‌بندی‌های حفاظتی برای لوازم خانگی و محصولات الکترونیکی استفاده می‌شود.

 

کامپاند پلی استایرن مقاوم در برابر مواد شیمیایی

پلی استایرن انبساطی چیست؟

این نوع کامپاند از یک نوع پلیمر سفید رنگ تولید شده است که عایقی بسیار مناسب برای صوت و حرارت نیز می باشد. بنابراین بیشترین کاربرد پلی استایرن انبساطی در تولید عایق برودتی سردخانه و انواع فوم های بسته بندی نیز استفاده می شود. مزایای استفاده از کامپاند انبساطی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

مقاومت در برابر رطوبت: این ماده جاذب آب نیست و در برابر رطوبت مقاوم است.

قابلیت بازیافت: EPS قابل بازیافت است و می‌تواند دوباره به محصولات دیگر تبدیل شود.

وزن بسیار سبک: EPS به دلیل ساختار سلولی خود که حاوی مقدار زیادی هوا است، بسیار سبک می‌باشد.

مقاومت مکانیکی مناسب: EPS با وجود سبکی، مقاومت مکانیکی خوبی در برابر فشار و تغییر شکل نشان می‌دهد.

عایق صوتی: پلی‌استایرن انبساطی همچنین خاصیت عایق صوتی دارد و برای کاهش انتقال صدا در برخی کاربردها به کار می‌رود.

عایق حرارتی خوب: به دلیل وجود هوا در ساختار EPS، این ماده عایق حرارتی بسیار خوبی است و از آن در صنایع ساختمانی به عنوان عایق در دیوارها و سقف‌ها استفاده می‌شود.

بررسی تفاوت کاربرد های پلی استایرن و مستربچ

 مستربچ و پلی استایرن هر دو در صنعت پلاستیک بسیار مهم و کاربردی هستند اما کاربرد های متفاوتی از یک دیگر دارند.  برای مثال از مستربچ برای ایجاد رنگ، تقویت مواد پلیمری، پایدار کننده های حرارتی و نوری، کاهش هزینه های تولید محصولات پلاستیکی استفاده می شود. اما کامپاند پلی استایرن به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی که دارد برای تولید  محصولات پلاستیکی مانند: اسباب بازی ها، وسایل خانگی، محصولات پلاستیکی مناسب بسته بندی، فوم های پلاستیکی عایق حرارتی و صوتی، قطعات الکترونیکی و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع با استفاده از کامپاند و ترکیب آن با مواد پلیمری  می توان محصولات بسیار مهم تری متناسب با صنایع ساختمانی و الکترونیکی تولید کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *